Інтерес до кіберспорту: чи є тут місце для жінок?

Кіберспорт набирає все більшої популярності в світі та Україні. Зазвичай вважається, що кіберспортом захоплюються чоловіки, причому досить молоді. Чи так це? І чи є в кіберспортивному ком'юніті місце для жінок?

Тренд на зростання аудиторії:

Електронний спорт відносно молодий, але вже гучно заявив про себе. Міжнародні турніри, великі призові та видовищність кіберспорту приваблюють дедалі більше шанувальників.

Інформ довідка: Зростання аудиторії кіберспорту у світі

  • 2020 рік - 435,7 мільйонів глядачів
  • 2021 рік - 489,5 мільйонів глядачів
  • 2022 рік - 531,9 мільйонів глядачів
  • 2023 рік – 574 мільйона глядачів
  • 2024 рік – 544 мільйона глядачів

Експерти вважають, що в майбутньому 2025 році кількість людей, захоплених кіберспортом, досягне позначки в 640 мільйонів. Разом із цим зростає і загальна обізнаність людей щодо електронного спорту. Якщо у 2015 році про нього знало близько 800 тисяч людей, то вже у 2020-му понад 2 мільярди людей знали, що таке кіберспорт.

Але змінюються не тільки абсолютні показники кількості людей, залучених у кіберспорт. Є зміни і в структурі аудиторії. Якщо раніше кіберспорт був захопленням чоловіків (90%) віком до 20 років, то зараз дедалі більше жінок звертає свою увагу на електронний спорт.

Українські особливості кіберспорту

В Україні загальна кількість фанатів кіберспорту на поточний момент складає 2 мільйони. При цьому у 2020 році близько 30% аудиторії становили жінки, у 2024 році цифра досягла позначки в 37%. Таким чином, за останні десять років українська аудиторія кіберспорту збільшилася за рахунок жінок, а також суттєво подорослішала – середній вік 20-26 років.

Зміни в аудиторії відзначають і співробітники провідної української студії кіберспортивних трансляцій Maincast. Паралельно із зростанням жіночої аудиторії в українському кіберспорті відбувається і ще одна значна зміна – мовна. Сама студія перейшла на виключно українську мову трансляцій після подій 2022 року. Рішення виявилося вдалим, замість прогнозованого падіння аудиторії відбувся справжній бум. На відрізку першого року повномасштабної війни україномовний сегмент виріс на 1050%.

Інформ довідка: Maincast

  • Студія кіберспортивних трансляцій Maincast була створена в 2018 році. Розвитку стартапу сприяв український інвестор Максим Кріппа. У перші кілька місяців існування студія потребувала фінансової підтримки і звернулася за допомогою до Максима Кріппи. В ході тривалих переговорів Максим Кріппа погодився стати акціонером, яким і є на сьогодні.
  • Головний коментатор і засновник студії – Віталій Волочай. До Maincast Волочай заснував у Києві студію RuHub, права на яку довелося продати через недобросовісність інвесторів та конфлікт між РФ і Україною. Цікаво, що в студії RuHub працювало кілька жінок-коментаторів, у тому числі і Міла "Mila" Алієва.

Кіберспортивні уподобання жінок і чоловіків:

Незважаючи на те, що жіноча аудиторія кіберспорту поки становить лише третину, вже є умовний поділ дисциплін на ті, які переважно дивляться жінки. Експерти зазначають, що жінкам більше до душі ігри, що передбачають соціальну взаємодію. Йдеться про The Sims 4 і Minecraft, де є можливість створювати віртуальні світи.

Чоловікам традиційно більше подобаються агресивні види спорту та агресивні ігри. Серед них популярні Call of Duty, Counter-Strike: Global Offensive і Fortnite. Ці ігри передбачають інтенсивні бої і вимагають швидких реакцій.

Популярністю серед і жінок, і чоловіків користуються такі ігри як Overwatch і League of Legends.

Аналітики зазначають, що мотивація дивитися кіберспортивні матчі та турніри різниться у жінок і чоловіків. Якщо перших приваблюють соціальні взаємодії та спілкування, то другі йдуть у кіберспорт за агресивним геймплеєм і розвагою.

Економічна складова кіберспорту:

Світовий кіберспорт зацікавлений в збільшенні частки жіночої аудиторії і, відповідаючи на питання: “чи є місце для жінок у кіберспорті?”, можна з упевненістю сказати – так!

Річ у тім, що жінки схильні витрачати на своє захоплення більше грошей. За оцінками аналітиків, майже половина прихильниць кіберспорту в європейському сегменті купує товари, пов'язані з кіберспортом. Жінки частіше купують фізичні товари, такі як одяг і атрибутика команд.

Світовий ринок кіберспорту зараз досяг позначки в 3,8 мільярда доларів США. Прогнозується, що в 2030 році цифра зросте вдвічі – до 6,96 мільярда доларів США. Основну частину прибутку приносить продаж квитків і мерчандайзинг, а також, звичайно, спонсорські контракти. Залучення жіночої аудиторії в кіберспорт сприятиме і збільшенню доходів від продажу мерчу, і збільшенню варіативності рекламних пропозицій.

Український кіберспорт приносить близько 50 мільйонів доларів США, включаючи спонсорські доходи та доходи від рекламних контрактів. Таким чином, процеси в Україні підпорядковуються тим же закономірностям, що і в світі. Доходність і перспективність сегменту електронного спорту вже очевидна багатьом, а такі інвестори як Максим Кріппа вже випередили час і склали пристойний інвестиційний портфель з активів у кіберспорті. Крім того, Максим Кріппа планує створення інтернаціонального кіберспортивного хабу в Києві.

Інформ довідка: Максим Кріппа

  • Максиму Кріппі, крім акцій студії Maincast, належать також кіберспортивна організація Natus Vincere. Цікаво, що у складі NAVI є жіноча команда з Counter-Strike - NAVI Javelins.
  • Ще одним активом Максима Кріппи є компанія-розробник ігор GSC Game World. На вересень 2024 року призначений реліз головного продукту компанії – гри S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, для продовження роботи над якою Максим Кріппа відправив розробників на релокацію в Чехію.
  • На сьогодні Максим Кріппа є провідним українським інвестором у сегменті кіберспорту. Перші інвестиції в галузь Максим Кріппа зробив у 2018 році.

Залишити відповідь